nCars
Klimatyzacja samochodowa: Dlaczego auto klima nie działa, lub działa nieprawidłowo? Kiedy należy dokonywać jej przeglądów Sprawność klimatyzacji uzależniona jest przede wszystkim od ilości czynnika chłodniczego, którym napełniony jest układ. Układ klimatyzacji nie będzie prawidłowo działać w sytuacji kiedy czynnika jest za mało lub za dużo. Zbyt duża ilość czynnika chłodniczego grozi uszkodzeniem sprężarki. Specyfika gazu jest taka, że nawet pomimo zupełnej szczelności układu w ciągu roku ubywa około 10 do 15 proc. czynnika, co powoduje obniżenie sprawności klimatyzacji (sprężarka musi pracować zdecydowanie dłużej, aby osiągnąć odpowiedni efekt). Zbyt mała ilość czynnika powoduje, więc, że nawet mimo praktycznie ciągłej pracy sprężarki nie uda się osiągnąć odpowiednio niskiej temperatury, a ciągłe większe obciążenie silnika spowoduje wzrost zużycia paliwa. Dlatego też klimatyzacja wymaga systematycznego serwisowania, najlepiej wykonywanego raz w roku, najrzadziej co dwa lata. Do serwisowania klimatyzacji potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. Rutynowy przegląd polega na podłączeniu układu do specjalnego urządzenia, które odsysa stary czynnik, następnie sprawdza szczelność i jeśli test przebiegnie pozytywnie napełnia układ świeżym czynnikiem i olejem. Cała operacja trwa niewiele ponad 30 minut. W prawidłowo działającej klimatyzacji temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów powinna wynosić od 5 do 8 st. C. Pomiar należy wykonywać po kilku lub nawet kilkunastu minutach od włączenia, aby kanały wentylacyjne były odpowiednio schłodzone. Bardzo ważną funkcję w układzie A/C pełni osuszacz, którego zadaniem jest pochłanianie wilgoci z układu. Powinno się go wymieniać po każdym rozszczelnieniu lub usterce sprężarki, a w prawidłowo działającym układzie co dwa, trzy lata. Warto także regularnie wymienić filtr pyłkowy, który ma duży wpływ na wentylację kabiny. Kontroli klimatyzacji należy także dokonywać każdorazowo przed zakupem używanego auta. Oto kilka wskazówek, które powinny zwrócić Państwa uwagę i skłonić do wizyty w naszym warsztacie: - niewystarczająco zimne powietrze - słaba siła nawiewu - zaparowane szyby przy włączonej klimatyzacji - nieprzyjemny zapach wydobywający się z układu klimatyzacji
Pamiętaj jednak, że klimatyzacji należy używać przez cały rok. Nawet jeśli żaden z powyższych czynników nie wystąpi, a funkcjonowanie układu jest według Państwa prawidłowe, układ klimatyzacyjny powinien być profesjonalnie diagnozowany i serwisowany minimum 1 raz w roku. W zakresie usług serwisu klimatyzacji oferujemy: - przegląd klimatyzacji, - kontrolę szczelności układu (ciśnieniowa, podciśnieniowa, barwnikiem UV lub azotem), - wymianę o-ringów (uszczelek), - wymianę parowników i filtrów klimatyzacyjnych, kondensorów skraplaczy, - naprawę chłodnic (skraplaczy), - naprawę instalacji elektrycznej, urządzeń i paneli sterujących klimatyzacją, - naprawę wentylatorów, - wymianę filtrów pyłkowych, - wymianę czynnika chłodzącego, - dezynfekcję chemiczną.– przed wejściem do samochodu otwórz wszystkie drzwi i okna aby przewietrzyć wnętrze kabiny
– zanim włączysz klimatyzację, jedź przez kilka minut z otwartymi szybami, aby oczyścić kabinę z gorącego powietrza. Postępując w ten sposób, nie dopuszczasz do zbytniego obciążenia systemu, powodującego znaczne zużycie paliwa oraz poszczególnych komponentów klimatyzacji
– w celu szybkiego ochłodzenia kabiny włącz klimatyzację i obieg zamknięty powietrza
– nawiew powietrza kierować na szyby lub nogi, nigdy wprost na kierowcę i pasażera
– ustaw tak klimatyzację, aby temperatura w samochodzie zmniejszała się stopniowo do pożądanej temperatury. -nie włączaj od razu temperatury na najniższą
– nie przekraczaj różnicy 10-15 stopni pomiędzy temperaturą wewnątrz i na zewnątrz samochodu
– nie ustawiaj temperatury na maksymalne chłodzenie kiedy na zewnątrz jest bardzo gorąco bo w najlepszym przypadku ryzykujesz przeziębieniem
– kilka minut przed końcem podróży pamiętaj o wyłączeniu klimatyzacji, aby uniknąć szoku termicznego spowodowanego falą gorąca wpadającego do samochodu po otwarciu drzwi,
– używaj obiegu zamkniętego tylko w pewnych sytuacjach: korek drogowy, przejazd przez tunele
– nie wykorzystuj klimatyzacji tylko do schładzania powietrza latem, bo jest ona równie przydatna do osuszania i ogrzewania powietrza w chłodne dni. Pozwoli Ci to na osuszenie zaparowanych szyb w ciągu kilku minut,
– uruchamiaj klimatyzację przynajmniej raz w miesiącu zarówno latem jak i zimą. Zapewni to krążenie czynnika chłodzącego i oleju w układzie i zapobiegnie jego rozszczelnieniu. Możesz dzięki temu uniknąć szeregu kosztownych napraw.